Nápad na dnešní netradiční článek mi před pár týdny vnukl pohled do mé pracovní složky. Choulil se tam odložený wordový soubor ukrývající článek, který jsem původně psala do mé bývalé práce. Na Instagramu jsem proto položila otázku, jestli by vás článek týkající se Influencer marketingu na mém blogu zajímal a k mému velkému překvapení se mi dostalo velké množství kladných odpovědí. Na dnes jsem si proto pro vás připravila jeho upravenou verzi:

BYLO NEBYLO…

Začalo to zhruba před sedmi lety a začalo to nevině. Z blogů se téměř přes noc stal neuvěřitelný boom a nikdo pořádně nevěděl, co od nich čekat. Jedno ale bylo nad slunce jasné – jednalo se o svěží vánek, který ubíral lifestylovým titulům vítr z plachet. A bylo to vlastně pochopitelné. Čtenáři už byli unavení z časopisů plných reklam a možnost přečíst si něco autentického od člověka, se kterým se mohou ztotožnit, se jim líbila. Stále zvyšující se zájem o blogy neunikl ani firmám, které velmi brzy pochopily, že vyměnit pleťový krém za článek u úspěšné blogerky se jim vyplatí. Nyní, o několik let později, se influenceři (tedy lidé, kteří mají schopnost ovlivnit chování dalších uživatelů na internetu) přesunuli na Instagram a ti nejúspěšnější ze spoluprací kromě pleťových krémů generují i příjmy, které jim umožňují se tímto novodobým trendem živit.

NENÍ VŠECHNO ZLATO, CO SE TŘPYTÍ

Produkty “zadarmo” (o tom, že ani influencer nemá nic zadarmo zase příště), pozvánky na eventy a press tripy a k tomu snový příjem? Asi není žádným překvapením, že povoláním influencer by dneska chtěl být téměř každý. O nic méně nepřekvapující je i fakt, že sociální sítě jsou těmito lidmi doslova přehlcené a urvat si své místo na výsluní je tak den ode dne těžší a těžší. Neulehčuje jim to ani samotný Instagram, respektive Facebook, který na začátku minulého roku představil nový algoritmus, díky kterému se příspěvky zobrazují pouhým 10% sledujících. Zřejmě proto se někteří “wanna be” influenceři uchýlili k nákupu sledujících v jedné z tuctu mobilních aplikací, které najdete například po zadání “get followers“.

Kromě toho, že fejkové profily popírají samotnou podstatu Instagramu – tedy tvorbu reálné komunity a interakce mezi uživateli, negativní dopad to má i pro firmy, které těmto influencerům zaplatí za propagaci jejich produktu. Pokud má totiž jejich profil nereálné a nerelevantní fanoušky, potenciální kupní síla jeho publika je klamavá. Je logické, že firmě s trhem orientovaným na Českou republiku indičtí a arabští fanoušci nikterak nepomohou. No jo, ale jak takové profily poznat na první dobrou?

NEŽ INFLUENCEROVI SPOLUPRÁCI NABÍDNETE, ODPOVĚZTE SI NA NÁSLEDUJÍCÍ OTÁZKY:

  1. Když si rozkliknete sledující daného influencera, vidíte tam jednoho Mohameda za druhým?
  2. Když se podíváte na komentáře pod fotkami, najdete tam od podobných uživatelů 90% komentářů v duchu “Great pic!“, “Beautiful photo!” nebo “Really great profile!“?
  3. Je rozdíl mezi počtem sledujících a počtem srdíček & komentářů propastný?
  4. Skáčou lajky k fotkám podezřele divně (v jedné vteřině je u fotky pět a půl srdíčka a v druhé pět tisíc)?

Odpověděli jste alespoň na dvě otázky kladně? Pak jste se chystali oslovit influencera, jehož vliv je jen jedna velká zaplacená bublina. Ostatně ověřit si to můžete lehce; stačí daného influencera poprosit o jeho analytika 😉

Tento článek původně vznikl za účelem zasvětit nezasvěcené, protože – ačkoliv se to může zdát absurdní – i v dnešní době instagramové stále velké množství social media/brand/PR manažerů, firem i menších podnikatelů netuší, jak snadno se při výběru influencera mohou spálit, a toto “poselství” bych ráda zanechala i tady.

2 comments

Reply

Mně to stejně nepřestane asi nikdy udivovat, kolik blogerů i celebrit v tomhle pořád jedou. Achjo. Ale supr článek, takhe osvěta je pořád potřeba.
Sarushef blog

Reply

Spoléhají na to, že se po tom firmy nebudou pídit… což je ve většině případů bohužel pravda.
Moc děkuji! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *